Om mig

Mitt foto
Född 1987 och bor i samhället Åsbro.

lördag 21 november 2009

Nya tankar

Jag har nyligen kommit underfund med att det inte ska vara några kort med teman med i spelet utan dessa kort ska bli ersatta av en annan funktion. Det som jag har tänkt mig är att varje spelare ska skriva en egen lapp till det första mötet med en kort text eller ett ord som kan ge uppslag till en händelse, ordet eller texten på lappen ska sedan brukas av spelarna runt bordet för att infoga en händelse som pågår eller har hänt. Exempel på sådan händelser har jag redan gett i föregående inlägg där jag tog exemplet med ordet "död".

Reglerna för när en händelse dras ska dock vara simpla, detta ska ske vid starten av ett nytt kapitel. Ett kapitel ska i sin tur var en fråga eller gåta som spelarna ska lösa tillsammans. Exempel på en sådan fråga kan vara "Vad sker i det gråa te-huset" och till denna fråga drar spelledaren en av de lappar som spelarna har tagit med sig. Mängden av kapitel som ska ingå i en berättelse är lika många som det finns spelare, om det nu inte råkar vara väldigt många spelare i gruppen i så fall minskar man antalet kapitel men har fortfarande en lapp för varje spelare. Det senare kan ge upphov till situationer där spelaren inte längre kan räkna ut vilket tema det är som kommer ligga inför det sista kapitlet. Denna ovisshet går även att uppnås genom att varje spelare förbereder två lappar var till mötet.

Då ett kapitel avslutas ska spelarna, tillsammans med
SL, kom upp med en ny fråga som binder samman med det som skede i föregående kapitel. En bra regel att gå efter här är även att nästa kapitel hänger samman med det som spelarna fick reda på i te-huset som nämns ovan. Kanske fanns det en het Quan i te-huset och kanske lämnade denne te-huset brådskande efter att ett sändebud hade lämnat ett meddelande till Quan, frågan kan då bli "Vad fick Quan att lämna tecermonin" eller möjligen kan detta bli ett sidospår. I vilket fall så ska SL dra en ny lapp efter att kapitlets titel har valts och inte före, inte under några omständigheter ska det nya temat dras före kapitlets titel har valts. Anledningen till detta är att lappen på ett eller annat sätt ska fogas samman med det nya kapitlet.

Sista kapitlet är det kapitlet som ska binda samman alla de föregående kapitlen och på så sätt skapa en epilog, värt att notera är att jag även funderar på att lägga in en prolog. Detta kapitel ska alltså, som redan nämnts, binda ihop alla de föregående kapitlen samt bidra med svaret till det mysteriet som gav upphov till hela berättelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade