Som det ser ut nu så håller jag på att skapa en värld som ska påminna om Kina under kejsartiden vilket har gjort att jag inom en snar framtid kommer att börja läsa på om Kinas historia, kultur och seder med mera. Dock ska världen inte vara en direkt kopia av Kina utan landets historia kommer endast ligga som utgångspunkt för mitt skapande.
Världen kommer alltså att utgå från ett rike men jag kommer även endast hålla mig till det riket och några av de länder som ligger runt omkring medan övriga världen ska vara en främmande plats fylld av mystik och myter för den som är spelare i denna värld. Tanken är även att rollspelet i slutskedet ska vara mer inriktat på det gemensamma berättandet och för att lyckas med detta ska jag försöka att minimera spelledarens betydelse även om denne kommer att finnas kvar. Dock kommer denne mer att fungera som en tolkar av situationen för att få en vis struktur i berättandet samt att det kommer att vara denne ska ha en större koll på reglerna. Dock kommer alla, inkluderat spelledaren, att vara en karaktär utifrån vilken de tolkar de olika situationer som uppstår.
Vikten kommer med andra ord att ligga i berättelsen utifrån karaktärens perspektiv där varje spelare kommer att ha möjligheten att göra sin egen tolkning utifrån sin bakgrund, familj och diverse andra faktorer.
Friheten kommer också att vara av största vikt och denne kommer endast att styras av ett fåtal regler som ska finnas där som stöd och hjälp för att tolka den situation som spelarna står inför. Dessa regler kommer bland annat att berätta om hur tärningarna inverkar i spelet men även hur färdigheter kan brukas och när dessa är styrda av tärningens utfall.
För att forma berättandet har jag funderat på att lägga in händelsekort som har till uppgift att beskriva en situation eller tillstånd som har uppstått och dessa kort ska vara väldigt öppna och fungera som ett hjälpmedel i berättandet och handlingen. Exempel på ett kort kan vara "Död" och det är fritt för spelarna att utifrån detta beskriv en situation som uppstår omkring dem, en effekt kan vara att ena spelaren förklarar att ett mord har hänt och den andre spelaren säger att en sjukdom går över riket. Båda spelarnas berättelser behöver inte höra samman men ska ha utgått från kortets text, samtidigt som övriga spelare kan forma vidare på det redan sagda och form ett mysterium som spelarna nu kan lösa om de vill. Kanske var den mördade en apotekare och vilket sammanband kan då mordet ha haft med den sjukdom som härjar i riket, det är då spelarnas uppgift att finna ut vad det är som egentligen har hänt tillsammans genom sina karaktärer och deras familjeband, vänner och den kontakt de har med varandra.
En annan tanke är att spelarna inte ska behöva vara en grupp för att lösa mysteriet eller intrigen utan att de genom sitt berättande och agerande med respektive karaktär kan öppna vägar för de andra spelarna att komma vidare i sin lösning.
Ja detta var bara lite korta tankar om spelet och hur det ska fungera, jag hoppas att jag med tiden kan fördjupa de olika punkterna och jag ser framemot att gå in närmare på varje del.
Bloggarkiv
Om mig
fredag 20 november 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar