Färdigheterna kommer att gå i 5 steg där varje steg kommer vara 20% av det totala på en tärning. Så om en använder 1T20 kommer 1:a steget att täcka 1-4, 2:a steget 5-9 osv. Tanken är sedan att det ska finnas en del fördjupningar till färdigheterna men dessa kommer då att vinna en liten bonus av den färdighet som står som bas till fördjupningen. Bra att veta är att färdigheterna alltid kommer att utgå från en fast svårighet som modifieras av spelarna runt bordet. Dessa måste i sin tur ge en anledning till varför det är svårare/lättare att utföra uppgiften och denna ska utgå från den aktiv spelarens beskrivning av hur denne använder färdigheten men även hur situationen ser ut runt omkring den aktiv spelaren.
Spelledaren är den enda som har en speciell roll då det kommer till utdelandet av modifikation och detta beror på att denne har två poäng att tilldela. Det ena poänget följer ovanstående regel medan den andra poängen endast kan göra omständigheten mildare samt att den endast får brukas för att få en balans i situationer där de andra ha varit väl hårda i att sätta svårighetsgrad.
Detta är allt som jag har just nu, men jag återkommer om det kommer upp fler tankar eller ändringar.
Bloggarkiv
Om mig
tisdag 24 november 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar