Färdigheterna kommer att gå i 5 steg där varje steg kommer vara 20% av det totala på en tärning. Så om en använder 1T20 kommer 1:a steget att täcka 1-4, 2:a steget 5-9 osv. Tanken är sedan att det ska finnas en del fördjupningar till färdigheterna men dessa kommer då att vinna en liten bonus av den färdighet som står som bas till fördjupningen. Bra att veta är att färdigheterna alltid kommer att utgå från en fast svårighet som modifieras av spelarna runt bordet. Dessa måste i sin tur ge en anledning till varför det är svårare/lättare att utföra uppgiften och denna ska utgå från den aktiv spelarens beskrivning av hur denne använder färdigheten men även hur situationen ser ut runt omkring den aktiv spelaren.
Spelledaren är den enda som har en speciell roll då det kommer till utdelandet av modifikation och detta beror på att denne har två poäng att tilldela. Det ena poänget följer ovanstående regel medan den andra poängen endast kan göra omständigheten mildare samt att den endast får brukas för att få en balans i situationer där de andra ha varit väl hårda i att sätta svårighetsgrad.
Detta är allt som jag har just nu, men jag återkommer om det kommer upp fler tankar eller ändringar.
Rollspels Tankar
Bloggarkiv
Om mig
tisdag 24 november 2009
lördag 21 november 2009
Nya tankar
Jag har nyligen kommit underfund med att det inte ska vara några kort med teman med i spelet utan dessa kort ska bli ersatta av en annan funktion. Det som jag har tänkt mig är att varje spelare ska skriva en egen lapp till det första mötet med en kort text eller ett ord som kan ge uppslag till en händelse, ordet eller texten på lappen ska sedan brukas av spelarna runt bordet för att infoga en händelse som pågår eller har hänt. Exempel på sådan händelser har jag redan gett i föregående inlägg där jag tog exemplet med ordet "död".
Reglerna för när en händelse dras ska dock vara simpla, detta ska ske vid starten av ett nytt kapitel. Ett kapitel ska i sin tur var en fråga eller gåta som spelarna ska lösa tillsammans. Exempel på en sådan fråga kan vara "Vad sker i det gråa te-huset" och till denna fråga drar spelledaren en av de lappar som spelarna har tagit med sig. Mängden av kapitel som ska ingå i en berättelse är lika många som det finns spelare, om det nu inte råkar vara väldigt många spelare i gruppen i så fall minskar man antalet kapitel men har fortfarande en lapp för varje spelare. Det senare kan ge upphov till situationer där spelaren inte längre kan räkna ut vilket tema det är som kommer ligga inför det sista kapitlet. Denna ovisshet går även att uppnås genom att varje spelare förbereder två lappar var till mötet.
Då ett kapitel avslutas ska spelarna, tillsammans med SL, kom upp med en ny fråga som binder samman med det som skede i föregående kapitel. En bra regel att gå efter här är även att nästa kapitel hänger samman med det som spelarna fick reda på i te-huset som nämns ovan. Kanske fanns det en het Quan i te-huset och kanske lämnade denne te-huset brådskande efter att ett sändebud hade lämnat ett meddelande till Quan, frågan kan då bli "Vad fick Quan att lämna tecermonin" eller möjligen kan detta bli ett sidospår. I vilket fall så ska SL dra en ny lapp efter att kapitlets titel har valts och inte före, inte under några omständigheter ska det nya temat dras före kapitlets titel har valts. Anledningen till detta är att lappen på ett eller annat sätt ska fogas samman med det nya kapitlet.
Sista kapitlet är det kapitlet som ska binda samman alla de föregående kapitlen och på så sätt skapa en epilog, värt att notera är att jag även funderar på att lägga in en prolog. Detta kapitel ska alltså, som redan nämnts, binda ihop alla de föregående kapitlen samt bidra med svaret till det mysteriet som gav upphov till hela berättelsen.
Reglerna för när en händelse dras ska dock vara simpla, detta ska ske vid starten av ett nytt kapitel. Ett kapitel ska i sin tur var en fråga eller gåta som spelarna ska lösa tillsammans. Exempel på en sådan fråga kan vara "Vad sker i det gråa te-huset" och till denna fråga drar spelledaren en av de lappar som spelarna har tagit med sig. Mängden av kapitel som ska ingå i en berättelse är lika många som det finns spelare, om det nu inte råkar vara väldigt många spelare i gruppen i så fall minskar man antalet kapitel men har fortfarande en lapp för varje spelare. Det senare kan ge upphov till situationer där spelaren inte längre kan räkna ut vilket tema det är som kommer ligga inför det sista kapitlet. Denna ovisshet går även att uppnås genom att varje spelare förbereder två lappar var till mötet.
Då ett kapitel avslutas ska spelarna, tillsammans med SL, kom upp med en ny fråga som binder samman med det som skede i föregående kapitel. En bra regel att gå efter här är även att nästa kapitel hänger samman med det som spelarna fick reda på i te-huset som nämns ovan. Kanske fanns det en het Quan i te-huset och kanske lämnade denne te-huset brådskande efter att ett sändebud hade lämnat ett meddelande till Quan, frågan kan då bli "Vad fick Quan att lämna tecermonin" eller möjligen kan detta bli ett sidospår. I vilket fall så ska SL dra en ny lapp efter att kapitlets titel har valts och inte före, inte under några omständigheter ska det nya temat dras före kapitlets titel har valts. Anledningen till detta är att lappen på ett eller annat sätt ska fogas samman med det nya kapitlet.
Sista kapitlet är det kapitlet som ska binda samman alla de föregående kapitlen och på så sätt skapa en epilog, värt att notera är att jag även funderar på att lägga in en prolog. Detta kapitel ska alltså, som redan nämnts, binda ihop alla de föregående kapitlen samt bidra med svaret till det mysteriet som gav upphov till hela berättelsen.
fredag 20 november 2009
Lite kort om tankarna jag har och hur de ser ut.
Som det ser ut nu så håller jag på att skapa en värld som ska påminna om Kina under kejsartiden vilket har gjort att jag inom en snar framtid kommer att börja läsa på om Kinas historia, kultur och seder med mera. Dock ska världen inte vara en direkt kopia av Kina utan landets historia kommer endast ligga som utgångspunkt för mitt skapande.
Världen kommer alltså att utgå från ett rike men jag kommer även endast hålla mig till det riket och några av de länder som ligger runt omkring medan övriga världen ska vara en främmande plats fylld av mystik och myter för den som är spelare i denna värld. Tanken är även att rollspelet i slutskedet ska vara mer inriktat på det gemensamma berättandet och för att lyckas med detta ska jag försöka att minimera spelledarens betydelse även om denne kommer att finnas kvar. Dock kommer denne mer att fungera som en tolkar av situationen för att få en vis struktur i berättandet samt att det kommer att vara denne ska ha en större koll på reglerna. Dock kommer alla, inkluderat spelledaren, att vara en karaktär utifrån vilken de tolkar de olika situationer som uppstår.
Vikten kommer med andra ord att ligga i berättelsen utifrån karaktärens perspektiv där varje spelare kommer att ha möjligheten att göra sin egen tolkning utifrån sin bakgrund, familj och diverse andra faktorer.
Friheten kommer också att vara av största vikt och denne kommer endast att styras av ett fåtal regler som ska finnas där som stöd och hjälp för att tolka den situation som spelarna står inför. Dessa regler kommer bland annat att berätta om hur tärningarna inverkar i spelet men även hur färdigheter kan brukas och när dessa är styrda av tärningens utfall.
För att forma berättandet har jag funderat på att lägga in händelsekort som har till uppgift att beskriva en situation eller tillstånd som har uppstått och dessa kort ska vara väldigt öppna och fungera som ett hjälpmedel i berättandet och handlingen. Exempel på ett kort kan vara "Död" och det är fritt för spelarna att utifrån detta beskriv en situation som uppstår omkring dem, en effekt kan vara att ena spelaren förklarar att ett mord har hänt och den andre spelaren säger att en sjukdom går över riket. Båda spelarnas berättelser behöver inte höra samman men ska ha utgått från kortets text, samtidigt som övriga spelare kan forma vidare på det redan sagda och form ett mysterium som spelarna nu kan lösa om de vill. Kanske var den mördade en apotekare och vilket sammanband kan då mordet ha haft med den sjukdom som härjar i riket, det är då spelarnas uppgift att finna ut vad det är som egentligen har hänt tillsammans genom sina karaktärer och deras familjeband, vänner och den kontakt de har med varandra.
En annan tanke är att spelarna inte ska behöva vara en grupp för att lösa mysteriet eller intrigen utan att de genom sitt berättande och agerande med respektive karaktär kan öppna vägar för de andra spelarna att komma vidare i sin lösning.
Ja detta var bara lite korta tankar om spelet och hur det ska fungera, jag hoppas att jag med tiden kan fördjupa de olika punkterna och jag ser framemot att gå in närmare på varje del.
Världen kommer alltså att utgå från ett rike men jag kommer även endast hålla mig till det riket och några av de länder som ligger runt omkring medan övriga världen ska vara en främmande plats fylld av mystik och myter för den som är spelare i denna värld. Tanken är även att rollspelet i slutskedet ska vara mer inriktat på det gemensamma berättandet och för att lyckas med detta ska jag försöka att minimera spelledarens betydelse även om denne kommer att finnas kvar. Dock kommer denne mer att fungera som en tolkar av situationen för att få en vis struktur i berättandet samt att det kommer att vara denne ska ha en större koll på reglerna. Dock kommer alla, inkluderat spelledaren, att vara en karaktär utifrån vilken de tolkar de olika situationer som uppstår.
Vikten kommer med andra ord att ligga i berättelsen utifrån karaktärens perspektiv där varje spelare kommer att ha möjligheten att göra sin egen tolkning utifrån sin bakgrund, familj och diverse andra faktorer.
Friheten kommer också att vara av största vikt och denne kommer endast att styras av ett fåtal regler som ska finnas där som stöd och hjälp för att tolka den situation som spelarna står inför. Dessa regler kommer bland annat att berätta om hur tärningarna inverkar i spelet men även hur färdigheter kan brukas och när dessa är styrda av tärningens utfall.
För att forma berättandet har jag funderat på att lägga in händelsekort som har till uppgift att beskriva en situation eller tillstånd som har uppstått och dessa kort ska vara väldigt öppna och fungera som ett hjälpmedel i berättandet och handlingen. Exempel på ett kort kan vara "Död" och det är fritt för spelarna att utifrån detta beskriv en situation som uppstår omkring dem, en effekt kan vara att ena spelaren förklarar att ett mord har hänt och den andre spelaren säger att en sjukdom går över riket. Båda spelarnas berättelser behöver inte höra samman men ska ha utgått från kortets text, samtidigt som övriga spelare kan forma vidare på det redan sagda och form ett mysterium som spelarna nu kan lösa om de vill. Kanske var den mördade en apotekare och vilket sammanband kan då mordet ha haft med den sjukdom som härjar i riket, det är då spelarnas uppgift att finna ut vad det är som egentligen har hänt tillsammans genom sina karaktärer och deras familjeband, vänner och den kontakt de har med varandra.
En annan tanke är att spelarna inte ska behöva vara en grupp för att lösa mysteriet eller intrigen utan att de genom sitt berättande och agerande med respektive karaktär kan öppna vägar för de andra spelarna att komma vidare i sin lösning.
Ja detta var bara lite korta tankar om spelet och hur det ska fungera, jag hoppas att jag med tiden kan fördjupa de olika punkterna och jag ser framemot att gå in närmare på varje del.
Nya tankar och ideer
Jag ska nu försöka att samla mig kring ett litet projekt och färdigställa detta innan jag ger mig in på att börja skapa något annat. Denna gång kommer bloggen att fungera som en yta där jag skriver om vad jag har kommit fram till samt hur idéen ser ut för tillfället och målet är att kunna färdigställa ett eget litet rollspel. Hur det går med detta återstår dock att se men jag ska försöka så gott jag kan, och ni som råkar läsa denna blogg mins att jag gör detta projekt främst för att min egen skull och för att jag tycker att det kunde vara kul att göra något eget litet projekt.
MVH Sven-Göran Isaksson.
MVH Sven-Göran Isaksson.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
